viernes, 11 de abril de 2008

Conferència per prevenir l'estrès en època d'exàmens

Aquest matí hem assistit a una conferència per prevenir l'estrès en època d'exàmens i s'ha dividit en 3 parts:

1ª Part: ACTIVITAT FÍSICA

La salut és l’estat de complert benestar físic, mental i social; no només l’absència de malalties.

L’activitat física disminueix el risc de patir malalties diverses (cardiovasculars, hipertensió, obesitat...).

A més, així oxigenem el cos més del normal, fem que el cor bombegi més, desconnectem i entrem en un moment de lucidesa genial per estudiar, és a dir, augmenta la concentració.

La proposta és practicar l'activitat mental als matins i l'activitat física a les tardes (de 3 a 7 dies per setmana, mínim 30 minuts) , es pot fer a qualsevol lloc (al gimnàs, a casa, a l'aire lliure...) i podem practicar qualsevol activitat, l'important és que ens agradi per arribara crear una rutina.

2ª Part: NUTRICIÓ

Durant l’estrès tothom modifica els hàbits alimentaris, ja sigui per mancança o per excés. Menjar bé és cobrir totes les necessitats d’energia i nutrients. El cos humà té necessitats energètiques, estructurals i reguladores.

Nutrients:
  • Hidrats de carboni: Cereals, patata, pa, llegums, arròs, pasta, llet, truita.
  • Proteïnes: peix, ous, llet, carn, verdures, fruits secs, llegums.
  • Greixos: peix, fruits secs, oli, alvocat, làctics, ous.
  • Vitamines
  • Minerals
  • Aigua
Dins dels hidrats de carboni, n’hi ha que proporcionen energia ràpidament però que dura poc temps i d’altres que la proporcionen lentament i dosificada dura més. Per això esmorzar un suc o got de llet és bo per recuperar glucosa i activar-nos ràpidament però per mantenir l’energia també necessitem menjar pa o cereals.

Sempre és millor abusar del peix que no pas de la carn. També és millor el greix del peix i els fruits secs que no pas el dels làctics i els ous que són greixos saturats. L’alvocat és una fruita amb uns greixos molt beneficiosos.

Quines són les necessitats del cervell:
  • Glucosa: energia (de 2 a 3 peces de fruita diàries)
  • Proteïna: neurotransmissors
  • Greixos: DHA 45% del pes del cervell (Omega3). Necessitem 200mg diaris: peix blau, huevas de peix...
  • Vitamines GRUP B i B12.
  • Iode: Regula i condiciona el desenvolupament intel·lectual (peix, algunes marines)
  • Ferro: Relacionat amb capacitat intel·lectual i concentració (marisc, peix, escopinyes, guacamole, carn vermella, ous, llegums...).
  • Antioxidants: protecció cel·lular dels radicals lliures (fruita, verdura, olis vegetals, llegums i totes les fruites ataronjades tenen gran quantitat d’antioxidants com són la vitamina A (pastanaga), la vitamina C (taronja, nespre) i la vitaminaE (olives, fruits secs)
  • Aigua: la baixa hidratació disminueix la capacitat intel·lectual. És molt important que no arribem a tenir set!
Hem de repartir els àpats en 4 ó 5 cops al dia (2 esmorzars, aperitiu, dinar, berenar i sopar).

Els enemics del cervell són:
  • Excés de greixos: Arteriosclerosi.
  • Excés d’alcohol: Pèrdua de neurones (1 cubata = 1000 neurones menys).
  • Excés de substàncies excitants: alteren el descans, la concentració, l’atenció (coca-cola, cafè, Redbull...).
3ª Part: ESTRATÈGIES PSICOPEDAGÒGIQUES

A) Ansietat davant dels exàmens a causa dels següents motius:

- Manca de preparació i organització de l’estudi.
- Manca de control de l’ansietat (per estudiar o durant l’examen)

B) Tècniques. 3 fases:

1. PREPARACIÓ DE L’ESTUDI:
  • Lloc d’estudi (cadascú precisa un lloc concret, amb o sense soroll, amb o sense companyia...) És important saber-ho i escollir el lloc òptim.
  • Planificació (tenir clares les dates d’entrega, etc. I amb un criteri realista de les hores que et queden, fer-te l’horari).
2. DURANT L’ESTUDI
  • Tractament de la informació (motivar-nos, creativitat, objectius, premiar-nos, descans, hàbits).
  • Recordar la informació (integrar-la en el teus esquemes de coneixement, fer-te tu mateix preguntes d’examen...).
3. DESPRÉS DE L’ESTUDI
  • Expressar la informació.
  • Examen: decàleg, pensar en positiu, respirar, repassar.

Crec que ha estat una conferència molt interessant ja que són 3 temàtiques que hem de tenir en compte per a poder aconseguir el millor rendiment possible: ens han recordat l'important que és l'activitat física (fer el que vulguem, però moure'ns) per poder oxigenar el nostre cos, mantenir una bona alimentació i no saltar-nos cap menjar, ja que si no ens alimentem correctament podem perdre la concentració amb més facilitat i per últim, les estratègies a emprar en el moment d'estudiar i posteriorment fer els exàmens.

No hay comentarios: